Utkantbyer viser styrken i en kunst-, livs- og byggestil som i dag beundres og fascinerer lokalt og internasjonalt. En kultur som oppstod sent på 1800-tallet i Sentral-Europa, fikk raskt fotfeste flere steder – og av flere grunner. Årsaken til at Ålesund står på listen over de mest utsøkte eksemplene, vet vi er Bybrannen i 1904. Hadde Brannen kommet på et annet tidspunkt, ville Ålesund ha sett fullstendig annerledes ut i dag!
Art Nouveau-kulturen, det tyskerne kalte Jugendstil, florerte fra 1893 – og falmet raskt i løpet av Andre Verdenskrig. Men de monumentale sporene etter denne kulturen er å finne på verdenskartet, og Ålesund troner høyt.
Ålesund er med i en eksklusiv "forening" som holder liv i tradisjonene og utviklingen av Art Nouveau. Réseau Art Nouveau Network, med base i Belgia, peker på Ålesund som et unikt eksempel. Årsaken ligger i den intense gjenoppbyggingen av av byen ved hjelp av Art Nouveau-frelste arkitekter og håndverkere.
"Naturen var en av de viktigste inspirasjonskildene for jugendstilen (Art Nouveau – «ny stil»): Teoretikere som Eugène Grasset i hans verk «La plante et ses applications ornementales» viste hvordan motiver lånt fra naturen kunne brukes på en logisk måte. Gjenoppdagelsen av japansk kunst på slutten av 1800-tallet førte til et nytt perspektiv med undring over skjønnheten i en bølge, et kimonomotiv eller kurven i en kurtisanes hals. De flytende linjene, asymmetriske komposisjoner uten geometrisk perspektiv og delikate fargenyanser skapte et nytt formspråk for dekor, som frigjorde seg fra historismen, fra de storslåtte «stilkarneval» som rådet en stor del av det 19. århundret", skriver Francoise Aubry, kurator ved Horta Museum i Brussel.
Riksantikvar Stephan Tschudi-Madsen mente i sin tid at det sannsynligvis ikke finnes jugendstilmiljøer i Europa som er så særpreget som det i Ålesund. "Selv om Mathildenhöhe i Darmstadt og Avenue Louise i Brussel er aldri så imponerende, kan de ikke måle seg med Ålesund i omfang og variasjon" (Tschudi-Madsen, 1975).
Commenti